Auteurschap is een lastig onderwerp, zeker in vroegere tijden. Het is met de muziek van Dowland of Sweelinck niet anders dan met de schilderijen van Rembrandt, die dan weer wel, dan weer niet aan de meester worden toegeschreven. Dat probleem is ook voelbaar bij de drie cd's die luitist Mike Fentross aan Dowland wijdt. De eerste cd had de titel
To Dowland Or Not To Dowland (2018). Hierbij ging het
… om stukken die recent aan Dowland zijn toegeschreven, dankzij het speurwerk van AndrĂ© Nieuwlaat. De tweede cd (waar het hier om gaat) sluit aan bij de klassieke canon, zoals die begin jaren zeventig werd vastgesteld door musicoloog en luitist Diana Poulton (biografie John Dowland & The collected lute music of John Dowland). Ook voor die bulk geldt dat voortschrijdend inzicht de authenticiteit van sommige werken ter discussie heeft gesteld. Uiteindelijk zal er een derde cd verschijnen, waarvan de authenticiteit 100% gegarandeerd is. Althans volgens het huidige inzicht. (HJ)meer