Het muzikale paradepaard van het Franse hof in de 17de eeuw was het hoforkest, dat in drie formaties kon aantreden: de '24 violons', de 'petite bande' en de 'grande bande'. Het orkest maakte op bezoekers vooral indruk bij de grootschalige 'ballets du cour' en aan vele Europese hoven werd al snel de Franse hofmuziek geïmiteerd. Hoe groot de faam van deze orkesten ook nu nog is, het repertoire ervan
… is nog maar zelden te horen en dat maakt deze cd met een viertal suites en een anonieme "Fantasie", uitstekend gespeeld door Le Concert des Nations onder leiding van Jordi Savall, tot een welkome verschijning. Van Guillaume Dumanoir (1615-1697) klinken de "Suite in F/C" en de "Suite du Ballet de Stockholm". De titel van laatstgenoemd werk geeft duidelijk aan hoe ver de invloed van de Franse hofmuziek reikte. Evenals de "Suites" van Michel Mazuel en een zekere Monsieur de La Voye, zijn ze samengesteld uit Franse hofdansen als allemande, courante, gigue en dergelijke, waarmee het de eerste voorbeelden zijn van de typisch Franse suite. Jordi Savall heeft gekozen voor kleurrijke uitvoeringen, met veel afwisseling tussen strijkers en blazers en een regelmatig gebruik van slagwerk als trommel en tamboerijn en doet zo de luister van het Franse hof herleven. (JvG)_meer