Tot ver in de 18de eeuw werd de kijk op de menselijke psyche beheerst door de zogeheten leer der karakters. Men verbond met dergelijke 'karakters' - 'stereotypen' zou men tegenwoordig zeggen - bepaalde eigenschappen en bracht al deze bevindingen onder in een overzichtelijk systeem, waarin de verschillende persoonlijkheidstypen keurig geordend een eigen plaats hadden. Deze ideeën vormen de basis
… van het hier door solisten en The King's Consort onder leiding van Robert King uitgevoerde oratorium "L'allegro, il penseroso ed il moderato" van Georg Friedrich Händel (1685-1759). Het was Charles Jennens, die later ook het libretto voor 'The Messiah' zou schrijven, die eigener beweging twee gedichten van Milton had bewerkt, welke waren getiteld 'L'allegro' ('De vrolijke') en 'Il penseroso' ('De denker'). Zoals te verwachten is de eerste een vrolijke stedeling die ondermeer de pleziertjes van de jacht memoreert, terwijl de tweede het teruggetrokken landelijke leven verkiest en zijn tijd doorbrengt met het bestuderen van Plato. De met Händel bevriende filosoof James Harris suggereerde vervolgens de twee teksten in één muziekwerk samen te brengen. Händel vond dat wel een aantrekkelijk idee, maar wilde ook een goede tekst ter afsluiting, om een duidelijke moraal aan het geheel te kunnen verbinden. Het was Harris die vervolgens deze tekst schreef, getiteld 'Il moderato' ('De gematigde'), waarin de door verlichte rede geleide verzoening der uitersten werd bezongen. De première vond plaats in 1740, maar voor uitvoeringen in later jaren veranderde Händel regelmatig van alles aan het werk, met als gevolg dat er van dit opmerkelijke, want niet op een bijbeltekst gebaseerde, oratorium geen duidelijke definitieve versie bestaat. Omdat Händel voornamelijk veel toevoegde, wordt meestal, ook op deze opname, gekozen voor de laatste versie. Opvallend is het zeer ernstige slot van dit stuk, waardoor het wel lijkt alsof niet de gulden middenweg, maar het serieuze, enigszins zwaar-moedige karakter van de denker uiteindelijk heeft getriomfeerd. (JvG)_meer