Händel schreef "L'allegro, il penseroso ed il moderato" in 1740, een moeilijke periode voor de componist. Hij wist inmiddels dat hij met zijn Italiaanse opera seria's geen successen meer kon boeken: voor de Londense adel was deze operavorm passé. Maar welke kant moest hij dan nu op? Voorzichtig tastte hij de mogelijkheden van een andere doelgroep af, de Engelse middenklasse. Voor deze groep
… componeerde hij Engelstalige werken, die losjes oratoria of odes genoemd werden. "L'allegro, il penseroso ed il moderato" is een soort hybride van deze vormen. Het werk werd gebaseerd op twee gedichten van John Milton, waarin de extraverte (l'allegro) en introverte (il penseroso) kanten van iemands karakter verwoord werden. Het derde deel "Il moderato" werd geschreven door Charles Jennens, Händels librettist, die ook de bijbelteksten voor de "Messiah" arrangeerde. "L'allegro, il penseroso ed il moderato" heeft geen plot en het is geen dramatisch werk, maar Miltons natuurbeschrijvingen hebben Händel geïnspireerd tot een aantal prachtige aria's, waarvan "Sweet bird, that shunn'st the noise of folly" de bekendste is. Het werk wordt hier schitterend uitgevoerd door solisten, het Bach Choir en het Ensemble Orchestral onder leiding van John Nelson. Een van de vele hoogtepunten is het duet "As steals the morn upon the night", dat in perfecte harmonie gezongen wordt door sopraan Lynne Dawson en tenor Ian Bostridge. De andere solisten zijn de countertenor David Daniels, de sopraan Christine Brandes en de bas Alastair Miles. (C.P.)_meer