Terug naar boven

Playlist Reclamehits

In deze Playlist duikt Muziekweb/Beeld en Geluid in de ‘wonderful world’ van muziek in reclames. Welke nummers raakten onlosmakelijk verbonden met een product of campagne.

  1. Smoorverliefd Snelle
  2. What a wonderful world Sam Cooke
  3. Wonderful life Mathilde Santing
  4. Come wander with me Jeff Alexander & Bonnie Beecher
  5. Morning has broken Cat Stevens
  6. To build a home Patrick Watson & The Cinematic Orchestra
  7. 15 Miljoen mensen Fluitsma & Van Tijn
  8. Il geghegè Rita Pavone
  9. Believer Imagine Dragons
  10. Broad daylight Gabriel Rios
  11. Live is life Opus
  12. Links rechts Snollebollekes
  13. Als ik later groot ben Danique
lees meer
Ontroering, blijdschap, nostalgie, verlangen, verleiding, verliefdheid en zelfs een energieke boosheid of strijdbaarheid… Niets heeft zo’n directe en belevingsvolle impact op ons dan muziek. De reclamewereld maakt er dan ook dankbaar gebruik van en zoekt voortdurend naar de juiste muziek. Soms zijn dat beproefde hits uit de popgeschiedenis, maar andersom kan een sterke reclame ook een nummer tot hit maken.

Interpolis: SmoorverliefdSnelle
Interpolis vroeg Snelle een lied te schrijven. De verzekeraar wil ermee waarschuwen tegen appen op de fiets. Snelle zingt over een jongen die wordt aangereden, terwijl hij contact heeft met het meisje waar hij smoorverliefd op is. Hij beleefde er een grote hit mee.
Bekijk de reclame

Levis: What A Wonderful WorldSam Cooke
Met de opkomst van de videoclips begin jaren tachtig, uitgezonden door nieuwe muziektelevisiezenders als Sky Channel en Music Box, moesten tv-reclames net zo aantrekkelijk proberen te zijn. Het beeld van een stoere man die met zijn nieuwe levisbroek in bad gaat zitten raakte onlosmakelijk verbonden met de suikerzoete soulklassieker What A Wonderful World uit 1960. Zo werd het ruim 20 jaar later opnieuw een grote hit, met dank aan Levis.
Bekijk de reclame

Interpolis: A Wonderful Life Mathilde Santing
Eind Jaren 90 krijgt reclame steeds meer artistieke pretenties. Gedurfde clips in zwart-wit, vol figuranten – jong en oud - met getekende en verweerde hoofden, die tegen de wind in blijven dromen van een betere toekomst. De verzekeringsmaatschappij Interpolis stond hen graag bij om die dromen te verwezenlijken. Mathilde Santings uitvoering van het melancholieke Wonderful Life (oorspronkelijk een hit voor Black in 1985) versterkt deze droomwereld.
Bekijk de reclame

RSV: Come Wander With MeBonnie Beecher
Verzekeringsmaatschappij RSV combineert een surreële sfeer met het spookachtige liedje Come Wander With Me. Bonnie Beecher zingt over de komst van een mysterieuze geliefde. Mannen in het zwart met zwarte paraplu’s zweven als duistere beschermengelen boven de mensen. RSV maakt het onmogelijke mogelijk, lijkt het bezwerende nummer te willen zeggen.
Bekijk de reclame

Wereld Natuur Fonds: Morning Has Broken - Cat Stevens
Songtekst en beeld ontroeren door de overtuigende manier waarop ze elke morgen als het frisse begin van nieuw leven tonen. Deze jubelende ochtendhymne van de Britse singer-songwriter Cat Stevens/Yusuf Islam versterkt zo de beelden van dartelende jonge zebra’s, ijsberen, poema’s en zelfs potvissen, onder een opkomende zon. Een treffende ode aan het leven van het Wereld Natuur Fonds, geholpen door Stevens’ lied.
Bekijk de reclame

Plus Supermarkt: To Build A HomeCinematic Orchestra
De reclamemakers van Plus Supermarkt raakten ons in 2017 met een korte film. Een meisje brengt haar gescheiden ouders weer even bij elkaar voor het kerstdiner. Canadees Patrick Watson, begeleid door het Cinematic Orchestra, doet daarbij een flinke duit in het zakje. Zie het daarbij maar eens droog te houden.
Bekijk de reclame

ING: 15 Miljoen MensenFluitsma & Van Tijn
Het muzikale duo Fluitsma & Van Tijn schreef de chauvinistische hit 15 Miljoen Mensen. Ze schetsen de Nederlander: de charmes, grillen, onvolkomenheden en saamhorigheid. ING maakte het nog populairder met een kleurrijke rapsodie aan beelden uit de Nederlandse samenleving.
Bekijk de reclame

Nescafé: Il GeghegeRita Pavone
De Nederlander trekt graag naar warmere en exotischere oorden waar zowel zon is als een meer temperamentvolle en romantische cultuur. Het poederkoffiemerk Nescafé plaatst hun product in Italië waar koffiezetten als een kunst wordt beoefend. De beelden verwijzen naar de films van Fellini, met Vespa scooters, stijlvolle kleding en de Italiaanse beatmuziek van Rita Pavone. Alles wat Nederland niet van nature heeft, maar onder het genot van een mok poederkoffie wel graag van droomt.
Bekijk de reclame

BOSS: BelieverImagine Dragons
Stijl en mode worden doorgaans geadverteerd in indrukwekkende wereldsteden. De knappe Australische acteur Chris Hemsworth beweegt zich er stoer, soepeltjes en zelfverzekerd. Hij is de ‘believer’ uit het gelijknamige nummer en gelooft in zichzelf, mede dankzij de BOSS geur.
Bekijk de reclame

Appelsientje: Broad DaylightGabriel Rios
Een wonderlijk eigen leven leidt het nummer Broad Daylight van de Puerto Ricaans-Belgische singer-songwriter Gabriel Rios. Filmmaker Theo van Gogh gebruikte het als soundtrack. Na de moord op hem is het op zijn begrafenis gedraaid. Pas echt bekend werd het als reclamemuziek van de frisdrank Appelsientje in 2006. Op een zomerse dag lopen de schaduwen van stel vooruit op hun liefdesavances.
Bekijk de reclame

Bavaria: Live is LifeOpus
Valt er ook nog iets te lachen? Humor is immers een charmante verleider. Zeker met deze korte film van biermerk Bavaria. Een jonge rockband in Oostenrijk ploetert bij hun eerste bezoek aan een grote opnamestudio. Dankzij Bavaria vinden ze hun beroemde one-hitwonder. De jaren 80-styling en typecasting van band en studiopersoneel zijn perfect.
Bekijk de reclame

Jumbo Supermarkt: Links RechtsSnollebollekes
De aanloop naar Oranjevoetbal staat voor...feest! De Snollebolleks waren al populair met hun hit Links Rechts. Toen Supermarktketen JUMBO ze vroeg een tekst te maken in aanloop naar Oranjevoetbal, werd de hit nog veel groter. Sindsdien beweegt Nederland en masse van links naar rechts in de fanzone.
Bekijk de reclame

Interpolis: Als Ik Later Groot BenDanique
Drie jaar na Smoorverliefd van Snelle, pikt Interpolis de waarschuwingscampagne tegen appen op de fiets weer op. Het nummer van Danique over mooie en bijzondere momenten uit het leven van jongeren speelt een hoofdrol in een even heftige als ontroerende clip.
Bekijk de reclame

Samenstelling en tekst: Mark Ritsema
Vormgeving: Judith de Rond
Met dank aan Ineke Middag en Valentine Kuypers