Pseudoniemen
Guus Valleide
Guus Vleugel
Toneelschrijver en tekstdichter Guus Vleugel wordt vooral bekend door zijn spraakmakende teksten die hij schrijft voor de progressieve cabaretgroep Lurelei. Zijn scherpe teksten in de jaren 60 en 70 over abortus, seks, religie en het koningshuis doen heel wat stof opwaaien. Hij schrijft voor verschillende artiesten, maar werkt vooral veel ...
Volledige biografie...
Instrumenten
tekstschrijver
Biografie Guus Vleugel
Toneelschrijver en tekstdichter Guus Vleugel wordt vooral bekend door zijn spraakmakende teksten die hij schrijft voor de progressieve cabaretgroep Lurelei. Zijn scherpe teksten in de jaren 60 en 70 over abortus, seks, religie en het koningshuis doen heel wat stof opwaaien. Hij schrijft voor verschillende artiesten, maar werkt vooral veel samen met Jasperina de Jong die in Lurelei speelt en later een solocarrière begint.
In bezetting van
Lurelei
tekstschrijver
1932
Guus Vleugel wordt geboren op 29 april 1932 in Goes.
1944
Op het gymnasium in Middelburg schrijft hij liedjes en gedichten. 'Die schreef ik alleen voor mezelf', aldus Vleugel. 'Dat gold eigenlijk ook voor mijn latere werk. Als het publiek het ook leuk vond, was dat meegenomen.'
1952
Na het gymnasium gaat hij Frans studeren aan de Universiteit van Amsterdam, maar van die studie komt weinig terecht. Vleugel begint wel veel teksten te produceren. Annie M.G. Schmidt is daarbij zijn grootste inspiratiebron.
Annie M.G. Schmidt
1954 - 1959
Het is Wim Sonneveld die Vleugel ontdekt en hem een paar liedteksten laat schrijven. Twee daarvan zijn voor Conny Stuart: Ik Praat Niet Met De Mensen en Diep In Mijn Hart Ben Ik Een Lellebel. In deze periode schrijft hij ook teksten voor verschillende theaterprogramma's van Wim Sonneveld. Naast liedteksten schrijft hij onder het pseudoniem Guus Valleide ook dichtbundels.
Wim Sonneveld
1962 - 1966
Zijn naam is gevestigd en begin jaren zestig komt hij in contact met de roemruchte cabaretgroep Lurelei, vier jaar eerder opgericht door Eric Herst en Ben Rowold. Vleugel schrijft mee aan verschillende programma's die met succes draaien in de theaters. Hij staat garant voor spraakmakende teksten voor Lurelei waarin vooral Jasperina de Jong furore maakt. Pesterige tekstliederen als God Is Niet Dood en Geest Van Het Verzet leveren zelfs kamervragen op. Arme Ouwe uit 1966 gaat over wijlen koningin Juliana. Er volgt een proces-verbaal wegens majesteitsschennis, maar tot vervolging komt het niet. Pas in 1992 durft men het aan om het nummer op een verzamelalbum te zetten.
Jasperina de Jong Lurelei
1967
In 1967 schrijft Guus Vleugel samen met componist Ruud Bos de musical De Stunt met Jasperina de Jong en Willem Nijholt in de hoofdrollen. Het stuk wordt lauw ontvangen.
Ruud Bos
1970 - 1972
Als Lurelei ten einde is, gaat Jasperina de Jong solo verder. Guus Vleugel schrijft nog teksten voor haar programma's, maar het tweetal groeit uit elkaar. De Jong gaat op zoek naar andere tekstdichters. Na de successen van Lurelei kampt Vleugel jarenlang met depressies en doet hij verschillende zelfmoordpogingen. In 1971 ontvangt hij een Gouden Harp.
1973
Vleugel ontvangt de Van der Hoogtprijs voor zijn bijdrage aan het cabaret.
1975 - 1976
Het plan is dat Guus Vleugel en Annie M.G. Schmidt, die grote bewonderaars van elkaar zijn, een musical schrijven voor Jasperina de Jong: Badeloch. Maar De Jong ziet die musical en samenwerking met Vleugel en Schmidt niet zitten. Mocht er nog twijfel bestaan over de breuk tussen Vleugel en De Jong, dan is die bij deze definitief. Omdat Badeloch niet doorgaat schrijven Vleugel en Schmidt het cabaretprogramma Je Moet Ermee Leren Leven dat door de pers gezien wordt als leuk vertier, maar artistiek zeker geen hoogvlieger.
1978 - 1980
In 1978 ontmoet Vleugel zijn levenspartner Ton Vorstenbosch. Door deze relatie fleurt hij weer wat op en komt er een einde aan zijn depressies. Met Frans Halsema schrijft hij het programma Je Moet Er Geweest Zijn. Halsema trekt met deze wrange en cynische show solo langs de theaters.
Frans Halsema
1981
De tekstschrijver krijgt de smaak van het cabaret weer te pakken en stelt met beginnende cabaretiers zijn eigen cabaretgroep samen. De show Verwende Krengen wordt echter geen succes.
1982 - 1988
Vleugel schrijft in deze periode verschillende teksten voor Herman van Veen die op vier platen van de zanger terechtkomen.
Herman van Veen
1989 - 1995
In 1989 gaat hij onder de titel Mal du Siècle columns schrijven in HP/DeTijd
1996
Met zijn partner Vorstenbosch schrijft hij in 1996 het toneelstuk Srebrenica. Het stuk handelt over het Nederlands debacle aldaar. De voorstelling draait om Dutchbatter Roberto, zijn moeder, zijn vriendin en de buren. Roberto vertrekt naar Srebrenica als held, maar komt na de val van de moslimenclave terug als loser. De pers is over het algemeen lovend over het stuk en typeert Srebrenica als 'een groteske komedie gebaseerd op de werkelijkheid'.
1998
Op 4 januari gaat zijn musical Facelift in de Nieuwe de la Mar in Amsterdam in première.De pers oordeelt negatief. Het is het laatste grote werk van Guus Vleugel. Hij weet dat hij ernstig ziek is en overlijdt op 12 augustus op 66-jarige leeftijd.
1999
Een jaar na zijn dood verschijnt Mal du Siècle, een bundel met columns en interviews uit HP/DeTijd. In datzelfde jaar verschijnt er een naslagwerk met al zijn teksten onder de titel Guus Vleugel, Na De Seksuele Revolutie.
2001
Uitgever Vic van der Reijt komt met zijn Top-100 van Nederlandstalige singles. Jasperina de Jong staat met De Rosse Buurt op nummer 95. Tekst is van Guus Vleugel.
2005
In 2005 draait de voorstelling Dobbe, Dobbe, Dobbe En Andere Liedjes. Een theaterconcert gebaseerd op werk van Guus Vleugel.
Discografie Guus Vleugel
Cabaret Van Nu
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1966
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Cabaretaria
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1970
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Eenmaal Andermaal..liedjes Van De Bovenste Plank
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1970
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
En Nu De Moraal Van Dit Lied - 75 Jaar Nederlands Cabaret
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1970
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Je Blijft Lachen
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1970
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Showtime In Holland
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1970
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Cabaret Drieluik
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1971
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Wachten Op Middernacht
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1973
|
Label
|
Varagram
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Dat Zijn Leuke Liedjes Voor De Mensen
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1975
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Dubbel Van Het Lachen
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1975
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Nederlandse Artiesten Revue
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1976
|
Label
|
EMI
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Haal Het Doek Maar Op
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1977
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Negentig Jaar Carré
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1977
|
Label
|
EMI
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Hoogtepunten Van De Lage Landen
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1978
|
Label
|
Circle Records
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Verwende Krengen
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
Compilatie, 1982
|
Label
|
Philips
|
Bijzonderheden
|
bevat tekstbijdragen van Guus Vleugel
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
LP, 1967
|
Label
|
Philips, 873007 UBY
|
tekstschrijver
|
Lennaert Nijgh
|
gastmuzikant
|
Ruud Bos
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
Bijzonderheden
|
muzikale begeleiding: Orkest o.l.v. Ruud Bos
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
LP, 1967
|
Label
|
Philips, 844056 PY
|
producer
|
Gerrit den Braber
|
arrangeur
|
Ruud Bos
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
componist
|
Ruud Bos
|
Bijzonderheden
|
liedjes uit de gelijknamige musical met Jasperina de Jong
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
LP, 1970
|
Label
|
Polydor, 810 814-2
|
tekstschrijver
|
Willem Wilmink
|
gastmuzikant
|
Jan van der Voort
|
tekstschrijver
|
Rob Chrispijn
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
Hitnotering
|
09-01-1971, Albumlijst, 5 weken, plaats 33
|
Bijzonderheden
|
in 1991 op cd heruitgebracht
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
LP, 1975
|
Label
|
CBS, 80783
|
componist
|
Joop Stokkermans
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
Hitnotering
|
10-05-1975, Albumlijst, 6 weken, plaats 20
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
LP, 1984
|
Label
|
Harlekijn, 623 527-1
|
tekstschrijver
|
Willem Wilmink
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
producer
|
Adriaan Verstijnen
|
gastmuzikant
|
Henk Zomer
|
Bijzonderheden
|
compilatie van opnamen uit Carré Amsterdam, de Koninklijke Elisabethzaal in Antwerpen, het C.C.H. te Hamburg, de Stadsschouwburg van Utrecht en het Ambassador Theatre in New York
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
CDS, 1994
|
Label
|
Onbekend
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
Act
|
Guus Vleugel
|
Type en jaar
|
4CD, 2003
|
Label
|
Brigadoon, BIS 041
|
tekstschrijver
|
Guus Vleugel
|
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.