Roland Kuit
Roland Kuit is bij de internationaal gespecialiseerde elektronica musici en componisten vooral bekend door zijn onderzoek, deskundigheid en vakliteratuur op het gebied van modulaire klanksynthese en 'sound design’.
Volledige biografie...
Biografie Roland Kuit
Roland Kuit is bij de internationaal gespecialiseerde elektronica musici en componisten vooral bekend door zijn onderzoek, deskundigheid en vakliteratuur op het gebied van modulaire klanksynthese en 'sound design’.
1970 - 1980
Op zijn 11e begint het met fluit spelen en een jaar later wordt hij aangenomen bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
1981 - 1985
Hij schrijft zich later in aan het Instituut voor Sonologie in Nederland. Roland studeert analoge modulaire klanksynthese en compositie bij Jaap Vink en Frits Weiland. Roland volgt colleges over VOSIM( Voice Simulation) door Werner Kaegi en Stan Tempelaars, evenals Fortran IV van Gottfried M. Koenig.
1986 - 2000
Ook studeert Kuit interactieve compositie en akoestiek aan het IRCAM in Parijs. Daar zijn Kaija Saariaho en Philippe Manoury zijn leraren (2000).
2001 - 2020
Roland Kuit start zijn onderzoek naar geluid op het Instituut voor Sonologie, Utrecht. Hierna volgt hij privé lessen bij Dick Raaijmakers en doet verder onderzoek in spectrale muziek aan het ircam in Parijs. Kuit's werk wordt uitgegeven door Donemus, Publishing House of Dutch Contemporary Music. Hier neemt Roland een speciale plaats in doordat hij zich beweegt op het snijvlak tussen gecomponeerd geluid en sonic art, geluidskunst. Naast het op, internationaal niveau concerteren, geeft hij en lezingen op academies en neemt hij plaats tussen juryleden van internationale concoursen op het gebied van elektroakoestische muziek en sound art,
Kuit exposeert geluidskunst in musea en kunstgalerieën. Hij is de belangrijkste geluidskunstenaar (sonic artist) van het ICAE2018, de International Contemporary Art Exhibition 2018, Yervan, Armenië.
Op 8 september 2016 wordt muziek van Roland Kuit met de NASA missie OSIRUS-REx gelanceerd vanaf Cape Canaveral. Dit maakt Kuit de eerste Nederlandse componist met werk in de ruimte.
Discografie Roland Kuit
The Rajlich Concept
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
CD, 1994
|
Label
|
Link
|
Bijzonderheden
|
Bezetting: Roland Emile Kuit - computer/synthesizer, Martin Koeman - violin, Gregor Overtoom - viola, Hemmo Rombouts - double bass
1: A - Layer I, B - Layer II, C - Layer III
2: Sound Sculptuur
|
Audioskulptuur Amsterdam
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
CD, 1995
|
Label
|
Onbekend
|
Bijzonderheden
|
Uitgegeven door Avenue Magazine, uitgave #5 VOL.2 Amsterdam inside out
|
Ars Modular Musica I
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2013
|
Label
|
Composers Voice, CDV 203
|
Ars Modular Musica II
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2013
|
Label
|
Composers Voice, CDRV 205
|
Ars Modular Musica III
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2013
|
Label
|
Composers Voice, CDVRR 206
|
Abstract Flute Music
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
CD, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVCD 201
|
kymaXology
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 206
|
Meditations For Flute
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
CD, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 200
|
Bijzonderheden
|
Live op de cultuurnacht Rotterdam 2006.
|
Monads and Beyond
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 208
|
New Chamber Music
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 207
|
Piano Restructures
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2014
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 211
|
Bi - sonic
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
2CD, 2015
|
Label
|
Donemus, CVDR 217/218
|
Bijzonderheden
|
CD 1:
1- The Impossible Bicycle 29’26
2- Atomic Wheeled Vehicle 23’58
CD 2:
1- 99 Re-Cycle Sound Objects 58’29
|
Nanophonic similarities
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2015
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 216
|
Bijzonderheden
|
Buchla 200 experiments opgenomen in Stockholm's Elektronmusikstudion EMS.
Buchla 200 experimenten op nano niveau heropgebouwd tot een nieuwe klank-taal.
Roland Kuit: Buchla 200 & Kyma.
|
Tectonic Articulations of Colour
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2015
|
Label
|
Composers Voice, CVDR 215
|
Bijzonderheden
|
Deze werken zijn onstaan door Kuit's onderzoek aan het EMS Elektronmusikstudion Stockholm 2014/2015.
|
This is Tomorrow Calling (various artists)
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2015
|
Label
|
Demerara Records
|
101955 Bennu (Klankonderzoeken in Kyma)
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2016
|
Label
|
Donemus Composer's Voice
|
Bijzonderheden
|
Deze onderzoeken zijn op 8 september 2016 met de NASA missie OSIRUS-REx gelanceerd vanaf Cape Canaveral, Florida, VS.
Deze muziek is op chip gezet en wordt tijdens deze missie op de asteroïde 101955 Bennu geplaatst waar de op zonne-energie gevoede chip millennia radiografisch zal uitzenden.
Dit maakt Roland Emile Kuit de eerste Nederlandse componist met werk in de ruimte.
|
Gruis (Articulaties in steen)
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2016
|
Label
|
Donemus Composer's Voice, CVDR 220
|
Bijzonderheden
|
Gruis I, Gruis II, Gruis III, Gruis IV, Gruis V en Gruis VI
|
Landscapes of a Voice
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2016
|
Label
|
Composers Voice, CV 221
|
Bijzonderheden
|
De wereldpremière was op Festival Internacional de Música Experimental en Vallecas, Sonikas XIV, Madrid. 3 December 2016. Roland Kuit: Kyma, Karin Schomaker: Visuals
|
The Rietveld Pavilion
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2017
|
Label
|
Donemus Composer's Voice, CVCD 224
|
Bijzonderheden
|
“Rietveld Pavilion” zal worden tentoongesteld tezamen met beeldprojecties van kunstenares Karin Schomaker in Parijs, Londen, Sydney, Melbourne, Buenos Aires and Kansas City door de Art Research Center gedurende de “50th Anniversary Celebration Tours 2017-2020”.
|
Tactile Utterance
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2018
|
Label
|
Composers Voice, CV 229
|
Bijzonderheden
|
For Tomas Rajlich
Roland Emile Kuit – Kyma
FAMA Quartet:
David Danel, – violin
Roman Hranička – violin,
Ondřej Martinovský – viola
Balázs Adorján – violoncello
Recorded by Milan Cimfe at the Sono Recording Studios Prague
|
Sonic Forms
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2019
|
Label
|
Donemus, CVCD 231
|
Bijzonderheden
|
Sonic environments voor publieke en privé ruimtes.
Het gebruik van Dynamische Synthese om informatiestromen te creëren.
Lissajous figuren als modulatie banen op een van der Pol oscillator.
Een systeem van parametrische vergelijkingen {\displaystyle x=A\sin(at+\delta ),\quad y=B\sin(bt),} x=A\sin(at+\delta ),\quad y=B\sin(bt).
Design principes: balans, harmonie, gradatie, herhaling, contrast, dominantie.
Design elementen: lijn, vorm, grootte, richting, textuur, tint.
Dit concept gaat over hoeveel informatie nodig is om in nano-timbre / tijd betekenis te krijgen. De informatie komt van zogenaamde. transiënten. De duur varieert tussen een klein tijdsdeel, van 1 usec tot 3 of 4 milliseconden. De betekenis van deze 'articulatie' is identiteit. Deze klankstart als impuls maakt het mogelijk de identiteiten van deze sonische vormen te onderscheiden en ze om te zetten in autonome audiosculpturen.
|
Monumentum
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2020
|
Label
|
Composers Voice, 8718274610499
|
Bijzonderheden
|
40 grootste epidemieën in klank gevat.
Microtonale bewegingen van lucht als sonische genomen kunnen, net zoals een virus, alleen bestaan in de symbolische dimensie van evolutie totdat het een gastheer vindt. Zoals wij gastheren kunnen zijn.
40 klank-kunstwerken die resoneren met onze collectieve geschiedenis.
Virale netwerken die klanken opwekken als microtonale ruisachtigen.
|
Musica Povera Binario
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2020
|
Label
|
Donemus, DCV 232
|
Bijzonderheden
|
Radicaal minimalisme:
De Fibonacci-reeks verbogen tot een lineaire Sonic Event voor in kunstgallerieën (2011).
De Fibonacci-reeks achteruit: 1597, 987, 610, 377, 233.144, 89, 55, 34 Hz. als basis voor de tracks 9: 1.
De verdeling van de tijdverhouding was 1/6 per track. Een omkering creërend in het tijdsdomein. Track 1: "01010" vertegenwoordigt deze stapeling van frequenties als een ouverture. Track 2: 1597 Hz is lineair achterwaarts verdeeld in 8 sinustonen. Er vind een deductie van de sinustonen plaats tot de fundamentele 987 Hz. is bereikt. Track 3: 987 Hz is lineair achterwaarts verdeeld in 7 sinustonen. En weer vind een deductie van de sinustonen plaats tot de fundamentele 610 Hz is bereikt. Enzovoort.
Het creëren van blokken van tonen en rusten:
Deze vergelijkingen creëren, in tegenstelling tot de gulden snede, verschillende andere clusters met hun intrinsieke karakter.
Track 10: "00000" is ruis. Het genereren van willekeurige sinusgolven tussen 34 Hz. en 1597 Hz., de hier gebruikte kardinale punten van de Fibonacci reeks.
|
Variables I
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
Album, 2020
|
Label
|
Donemus, DCV 255
|
Bijzonderheden
|
Met behulp van kunstmatige intelligentie gecomponeerde muziek.
De 'seeds' van Erik Satie als vertrekpunt.
Het was de uitdaging om de signatuur van Erik Satie te behouden bij deze kansberekeningen door hidden Markov modellen.
Een Markov proces wordt door de volgende gegevens gekarakteriseerd:
• een aantal mogelijke toestanden S1, S2, . . . , SN , die we states noemen;
• op elk tijdstip t = 0, 1, 2, . . . een state qt ∈ {S1, . . . , SN }, waarin het
systeem zich op dit tijdstip bevindt;
• gegeven de states q0, q1, . . . , qt−1 op de tijdstippen 0, 1, . . . ,t − 1, de kansverdeling dat het systeem op tijdstip t in de state Sj terecht komt, d.w.z.
de voorwaardelijke kansen
p(qt = Sj | qt−1 = Sit−1 , . . . , q1 = Si1, q0 = Si0)
De coherentie tussen tijd en ruimte wordt in dit werk bewust vergroot. Het gebruik van de vele verschillende Delay effecten heeft een functie van emotionele dichtheden in zorgvuldig gecreëerde micro- en macro-tijdsruimtes. Een onconventioneel gebruik van galm die het geluid laat samensmelten waardoor het een ademende essentie krijgt.
|
Paris (boek)
Act
|
Roland Kuit
|
Type en jaar
|
EP, 1998
|
Label
|
Onbekend
|
Bijzonderheden
|
Boek: Paris - Roland Emile Kuit, uitgegeven door Orbe Livre d'Artiste #9
|
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Roland Kuit
Video Roland Kuit
COVID-19 pandemic 2019–pr...
Zimbabwean cholera outbre...
Japanese smallpox epidemi...
Plague of Cyprian 250–266
Antonine Plague 165–180 BCE
Plague of Athens 429–426 ...
Influenza epidemic 1200 BCE
ICAE2018 FULL VIDEO OF ...
Roland Kuit on the Yereva...
ICAE2018 - INTERVIEW WITH...
Zo klinken schilderijen -...
Landscapes of a Voice Par...
Interview Concertzender a...
SBS 6 Hart van Nederland ...
KISS2016: GRUIS / GRIT, R...
Live Modular Sampled Traj...
The Impossible Bicycle co...
Atomic wheeled vehicle co...
Poème Bitphonique for 100...
Segmented Idiophonic Bits
Tectonic Articulation of ...
Tectonic Articulation of ...
Tectonic Articulation of ...
Tectonic Articulation of ...
Vocodized NMG2 conctructe...
One Piece for Two Imagina...
1 Crossings for Piet Mo...
Meditation for Flute III ...
Electronic String Quartet...
10 Scordatura for Sixty...
9 Three lines for Flute...
7 Illiac Indeterminacy ...
Heeft u ongewenste inhoud gesignaleerd?
Maak hier melding van.