WILLEM PIJPER
Willem Pijper
Willem Pijper wordt vaak genoemd als de belangrijkste Nederlandse componist in de eerste helft van de twintigste eeuw, samen met Matthijs Vermeulen. In een luttel aantal jaren (tussen 1918 en 1922) ontwikkelt Pijper zich tot een van de meest geavanceerde componisten van Europa. Na zijn eerste composities, met hoorbare ...
Instrumenten
componist
Genoemd in de biografie van
0193
Oscar van Hemel
1911
Leo Kok
1913
Jan Masséus
1921
Jan van Gilse
1923
Guillaume Landré
1926
Bertus van Lier
1926
Piet Ketting
1927
Eduard van Beinum
1927
Henriëtte Bosmans
1931
Hans Henkemans
1931
Henk Badings
1931
Willem Landré
1934
Rudolf Escher
1936
Jan van Dijk
1940
Alexander Voormolen
1960
Sophia van Sante
1964
Polo de Haas
Biografie Willem Pijper
Willem Pijper wordt vaak genoemd als de belangrijkste Nederlandse componist in de eerste helft van de twintigste eeuw, samen met Matthijs Vermeulen. In een luttel aantal jaren (tussen 1918 en 1922) ontwikkelt Pijper zich tot een van de meest geavanceerde componisten van Europa. Na zijn eerste composities, met hoorbare invloeden van Gustav Mahler en Claude Debussy, groeit hij tot een artistiek hoogtepunt in de jaren '30 waarin hij alle muziek vanuit een kleine kiem (veelal vier tonen) laat ontspringen. De (ontwikkeling van) de melodie is hierbij verreweg het belangrijkst. Zoals Pijper zelf zegt: "Muziek ontstaat uitsluitend uit melodische gegevens", en "Muzikale waarde is melodische waarde". Ook als leermeester is Pijper van grote betekenis voor de Nederlandse muziek. Hij is hoofdleraar Instrumentatie aan het Amsterdams Conservatorium en directeur van het Rotterdams Conservatorium. Kees van Baaren, Henk Badings, Henriette Bosmans en Rudolf Escher zijn slechts enkele van zijn leerlingen. De naar hem vernoemde Willem Pijperprijs, in het leven geroepen door de Johan Wagenaarstichting, kreeg een signaalfunctie als bekroning van opmerkelijk nieuw Nederlands werk.
1911 - 1914
Willem Pijper (8 september 1894, Zeist) gaat na het gymnasium naar de Utrechtse Toonkunst Muziekschool waar hij compositieles krijgt van Johan Wagenaar en pianoles van Helena van Lunteren-Hansen. Tevens speelt hij orgel.
1914 - 1916
Pijper schrijft aanvankelijk vooral kamermuziek. Zo ontstaat dit jaar zijn eerste 'Strijkkwartet' waarover Matthijs Vermeulen later zegt: "In het zangerige, meedogende, contemplatieve, nu en dan extatisch verlangende andante uit dat strijkkwartet van zijn jonge tijd, hoort men geen maat die niet expressief en perfect geordend is." Na zijn examen in de theoretische vakken neemt hij nog drie jaar lang privéles compositie.
1917 - 1923
Willem Pijper schrijft voor het Utrechts Dagblad scherpe artikelen en recensies, veelal over het Utrechtse muziekleven. Een van de slachtoffers van zijn pen is Jan van Gilse, die in 1922 zijn baan als dirigent van het Utrechtse orkest opzegt na herhaalde aanvallen van Pijper.
1918
Willem Mengelberg brengt Pijpers eerste 'Symphonie' (1917) in première. Deze uitvoering geeft Pijper landelijke bekendheid.
1920 - 1922
Meer nog dan in zijn 'Eerste Symphonie' verkent Pijper in het 'Septet' zijn zogeheten kiemceltechniek, waarbij de hele compositie gebaseerd is op voortdurende omvorming van een miniem melodisch gegeven. Het markeert het begin van zijn tweede en meest productieve compositorische fase. Hij geeft harmonieles aan het Muzieklyceum van Amsterdam. Pijper vertegenwoordigt Nederland in Salzburg bij de oprichting van de International Society for Contemporary Music (ISCM), en legt de basis voor een Nederlandse afdeling daarvan.
1925 - 1930
Pijper wordt door Sem Dresden aangesteld als hoofd compositie en orkestratie aan het Amsterdams Conservatorium. Met Paul F. Sanders richt Pijper het tijdschrift 'De Muziek' op. Hij schrijft hier zelf voor en hoopt met dit blad leiding te geven aan het Nederlandse muziekleven. Zijn gebundelde opstellen verschijnen onder de titels 'De Quintencirkel' en 'De Stemvork' bij Querido te Amsterdam.
1930 - 1934
Willem Pijper wordt directeur van het Conservatorium te Rotterdam.Een derde periode in Pijpers muziek breekt aan met de opera 'Halewijn', al besteedt hij meer tijd aan zijn pedagogische taken dan aan het componeren. 'Halewijn' is volgens Pijper niet zozeer een opera als wel een 'symfonisch drama'; Nederland heeft nauwelijks een operatraditie. Drie jaar eerder schrijft Pijper zelfs: "De opera is een ding waarvan men hier het bestaan ternauwernood vermoedt."
1935 - 1946
Willem Pijper schrijft voor 'De groene Amsterdammer'. Door het overlijden van zijn grote voorbeeld Alban Berg ziet Pijper de toekomst voor de Europese klassieke muziek somber in. "De vooruitzichten voor de Europeesche muziek van onze jaren worden hierdoor nog aanmerkelijk duisterder dan zij reeds waren. Er is hier in Europa niet veel uitzicht meer op vooruitgang, op vernieuwing." Hoewel zijn woning volledig wordt verwoest door het bombardement op Rotterdam in mei 1940 is het grootste deel van zijn oeuvre bewaard gebleven.
1947
Willem Pijper overlijdt op 18 maart in Leidschendam.
2011
In december verschijnt 'Het Papieren Gevaar'. De verzamelde geschriften van Willem Pijper zijn uitgegeven door de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis in samenwerking met Muziek Centrum Nederland, is samengesteld en geannoteerd door Arthur van Dijk, onder redactie van Ton Braas en Odilia Vermeulen.
Discografie Willem Pijper
Albums | Singles | Compilaties | Overig | Gastbijdragen
Willem Pijper 1894-1947
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1987 |
Label | Composers Voice, CVCD 1 |
muzikant | Gaudeamus Kwartet |
muzikant | Rotterdams Philharmonisch Orkest |
solist | Theo Bruins |
Bijzonderheden | met Symphonie no.2, Concerto per pianoforte, 6 Adagio's en String Quartet nos. 4 & 5 |
Chamber music for strings and piano
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1990 |
Label | Composers Voice, CVCD 15 |
muzikant | Wouter Mijnders |
muzikant | Ronald Hoogeveen |
muzikant | Peter Beijersbergen van Henegouwen |
Bijzonderheden | met Sonata nos. 1 & 2 voor cello en piano, Trio no. 2 en Sonata no.2 voor viool en piano |
Five String Quartets
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1994 |
Label | Olympia, OCD 457 |
muzikant | Schönberg Kwartet |
Merlijn
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1996 |
Label | NM Classics, 92055 |
muzikant | Radio Filharmonisch Orkest |
solist | Thea van der Putten |
dirigent | David Porcelijn |
solist | Ernst Daniël Smid |
Complete Music for Piano Solo
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1997 |
Label | Erasmus, WVH 205 |
Bijzonderheden | pianist Robert Moeling, inclusief 2 Sonates voor cello en piano met cellist Terry King |
Geert Smits - Merlijn
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1997 |
Label | NM Classics, 92055 |
componist | Willem Pijper |
Henriëtte Bosmans - Henriëtte Bosmans and her circle
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 1998 |
Label | Globe Records, GLO 5183 |
componist | Willem Pijper |
componist | Lex van Delden |
Bijzonderheden | Liederen van Henriëtte Bosmans, Willem Pijper, Lex van Delden en Bertha Frensel Wegener door Julia Bronkhorst (sopraan) en Maarten Hillenius (piano) |
Doris Hochscheid - Dutch cello sonatas
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | CD, 2008 |
Label | Audiomax, 90315346 |
componist | Rudolf Escher |
gastmuzikant | Frans van Ruth |
componist | Willem Pijper |
componist | Luctor Ponse |
Eduard Flipse - Adagio's
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | 78 Toeren, |
Label | Philips, NG 12051 |
componist | Willem Pijper |
Eduard Flipse - Historic recordings
Act | Willem Pijper |
Type en jaar | 2LP, |
Label | Composers' Voice Special, CVS 1987/1 |
componist | Willem Pijper |
In de discografie worden officiële opnamen die zijn uitgebracht van de betreffende persoon, band of ensemble per soort geluidsdrager chronologisch opgesomd. Meerdere uitgaven binnen hetzelfde jaar staan alfabetisch gerangschikt. Bij Gastbijdragen worden alleen bijdragen gelinkt aan platen van acts die een volledige vermelding hebben in de Muziekencyclopedie. Dit overzicht is bedoeld als index en biedt daarom geen volledige opsomming. Als muzikanten ook deel uitmaken van de bezetting van een band die in de encyclopedie staat, zijn de discografische gegevens terug te vinden bij de desbetreffende band.
Audio/Video Willem Pijper
