In 1912 werd Gabriël Pierné door de paukenist van zijn Orchestre Colonne gevraagd of hij soms wat kopieerwerk voor hem had. Om Pierné van de kwaliteit van zijn handschrift te overtuigen liet hij hem een manuscript zien. Het bleek een door de paukenist vervaardigde compositie te zijn, die Pierné onmiddellijk opviel door haar originaliteit. Voor eventjes leek het dat er een einde was gekomen aan
… de anonimiteit van Ernest Fanelli (1860-1917), de paukenist die met kopieerwerk zijn mager inkomen hoopte aan te vullen. Fanelli was geboren in Parijs uit Italiaanse ouders. Hij studeerde enige tijd aan het Conservatorium aldaar, maar verliet de instelling zonder diploma. Vanaf dat moment moest hij zich met allerlei kleine baantjes in leven houden. Ondertussen lagen zijn Tableaux symphoniques onuitgevoerd. Dit werk was gecomponeerd tussen 1883 en 1886 en schilderde enkele taferelen uit het oude Egypte, verdeeld over twee delen, die ieder uit drie schetsen bestaan. In het eerste deel staat de atmosfeer rond Thebe centraal, terwijl het tweede een feest in het paleis van de farao schildert. Het is geen wonder dat Pierné getroffen was door de oorspronkelijkheid van het werk. In dit uitgebreide, bijna een uur durende stuk had Fanelli een voorschotje genomen op vele vernieuwingen die traditioneel aan Debussy worden toegeschreven. Pierné voerde het jaar daarop enkele van Fanelli’s werken uit, maar toch wist zijn reputatie geen vaste voet te krijgen. Het label Marco Polo brengt met deze opname een ontdekking van formaat: Fanelli’s muziek, hoewel soms wat raffinement missend, is voor de tijd van ontstaan bijzonder origineel. Dat geldt minder voor de ter aanvulling opgenomen Rhapsodie cambodgienne uit 1882 van Louis-Albert Bourgault-Ducoudray (1840-1910), die als leraar muziekgeschiedenis aan het Parijse Conservatorium was verbonden. Het Slovaaks Radio Symfonie Orkest geeft onder leiding van de Zwitserse dirigent Adriano (nadere naamsaanduiding ontbreekt) prima uitvoeringen van de werken van deze vergeten eenlingen, waarvan Fanelli een herwaardering ten volle verdient. (JvG)meer